Jak historie robotiky ovlivnila dnešní moderní digitální kanceláře?
Nahlédněme do historie robotů. Termín vymyslel bratr spisovatele Karla Čapka, který ho poprvé použil v divadelní hře R.U.R. (Rossumovi univerzální roboti). Měla premiéru v roce 1921 – tedy v době, kdy science fiction ještě nebyla tou science fiction, jak ji známe – a hra inspirovala celou řadu děl a vynálezů s vědeckou a technickou tematikou.
Rozhodující momenty v historii robotizace, které nás dovedly až sem, kde jsme dnes:
- 1942 – americký spisovatel a vědec ruského původu Isaac Asimov uvedl ve své sci-fi povídce Hra na honěnou tři zákony robotiky.
- 1949 – William Grey Walter zkonstruoval dva, zřejmě zcela první elektronické roboty, zvané machina speculatrix. Pro zajímavost, tyto dva želvám podobné stroje se jmenovaly Elsie a Elmer.
- 1950 – Alan Turing navrhl Turingův test, jehož prostřednictvím se mělo zjistit, jestli stroj může vykazovat inteligentní chování nerozeznatelné od člověka.
- 1969 – robotickou technologii využila NASA při přistání Neila Armstronga na Měsíci.
- 1977 – roboti vstoupili do širokého povědomí lidí v podobě filmových postav C-3PO a R2D2 z filmu Star Wars.
- 2000 – uvedla Honda na trh robota ASIMO (název tvoří první písmena hesla Advanced Step in Innovative Mobility, což lze přeložit jako Pokrok v inovativní mobilitě, ale v podstatě to znamená „vylepšenou pohyblivost“). Jedná se o humanoidní stroj (připomínající člověka), který rozumí hlasovým pokynům, reaguje na okolí, a dokonce si umí „začutat“ s míčem.
Digitální stroje pro dnešní dny
Jaké je použití automatizovaných technologií ve světě softwaru dnes? (známých také pod názvem „roboty“ anglicky „bots“).
Myšlenka robotické automatizace procesů (RPA) není nová; prvního praktického využití se dočkala v bankomatech. Úplně první peněžní automat na světě byl instalován v roce 1967, ve čtvrti Enfield v severním Londýně.
Podobně jako lze používat roboty na těžkou práci ve výrobní lince, mohou zastat práci také v rámci vašich firemních či obchodních procesů. Technologie RPA se nyní dostávají do popředí a podílejí se na vzniku nové generace „kognitivních podniků“. Jsou flexibilnější, efektivnější a s mnohem vyššími schopnostmi reagovat na potřeby zákazníka.
Když zkombinujete RPA s prostředky pro zpracováním přirozeného jazyka, rozpoznáváním řeči a strojovým učením, pak úkoly, které obvykle plní člověk, mohou automaticky provádět stroje.
Nejde však o to, že člověka vyjmeme z rovnice – ve skutečnosti je to naopak.
Kognitivní proces umožňuje vznik integrované pracovní síly, kdy roboty spolupracují s lidmi. Softwarem řízený stroj si vybírá ke zpracování jednodušší úkoly, a lidé se tak mohou soustředit na složitější, strategické interakce s vyšší přidanou hodnotou.
Chatboty ve službách pro zákazníky (customer services) a automatizovaný fakturační proces jsou pouze začátek. Se zvyšujícím se výkonem výpočetní techniky (spolu se složitostí algoritmů, které roboty tvoří) se laťka mezi lidskými a strojními schopnostmi pouze posune výš. Širší využití RPA rozproudí tempo, kterého kognitivní automatizace zatím drží. S tím, jak budeme v procesech stále více využívat automatizované činnosti, dočkáme se brzy dalšího vývoje směrem k ještě rozvinutějším komplementárním kognitivním technologiím.
Od okamžiku, kdy William Gray Walter sestrojil své první autonomní roboty machina speculatrix, jsme ušli dlouhou cestu, ale s integrovanou pracovní silou na postupu, můžete mít ve svém týmu pár robotů navíc velmi brzy.
|O společnosti Ricoh|
Ricoh podporuje digitální pracoviště pomocí inovativních technologií a služeb, které umožňují chytřejší práci odkudkoliv.
Se znalostmi a organizačními schopnostmi získanými během své 85leté historie je Ricoh předním poskytovatelem digitálních služeb, správy informací a tiskových a zobrazovacích řešení navržených pro podporu digitální transformace a optimalizaci výkonnosti firem.
Společnost Ricoh Group se sídlem v Tokiu má pobočky po celém světě a její produkty a služby jsou nyní k dispozici zákazníkům v přibližně 200 zemích a regionech. Ve fiskálním roce končícím březnem 2022 měla skupina Ricoh celosvětové tržby ve výši 1 758 miliard jenů (cca 14,5 miliard USD).
Pro další informace navštivte www.ricoh.cz.
© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Všechna práva vyhrazena. Jakékoliv uváděné názvy produktů jsou registrovanými ochrannými známkami příslušných společností.
Kontakt pro média:
RICOH Czech Republic s.r.o.
E-mail: marcom@ricoh.cz
Mobile: +420 702 245 128