Jak historie robotiky ovlivnila dnešní moderní digitální kanceláře?
09.04.2018

Jak historie robotiky ovlivnila dnešní moderní digitální kanceláře?

Praha, 9. dubna 2018 – Když uslyšíte slovo „robot“, co vám vytane na mysli? Pár mechanických paží? Schopnost poslouchat příkazy? Zjednodušení nějakého procesu?

Nahlédněme do historie robotů. Termín vymyslel bratr spisovatele Karla Čapka, který ho poprvé použil v divadelní hře R.U.R. (Rossumovi univerzální roboti). Měla premiéru v roce 1921 – tedy v době, kdy science fiction ještě nebyla tou science fiction, jak ji známe – a hra inspirovala celou řadu děl a vynálezů s vědeckou a technickou tematikou.

Rozhodující momenty v historii robotizace, které nás dovedly až sem, kde jsme dnes:

  • 1942 – americký spisovatel a vědec ruského původu Isaac Asimov uvedl ve své sci-fi povídce Hra na honěnou tři zákony robotiky.
  • 1949 – William Grey Walter zkonstruoval dva, zřejmě zcela první elektronické roboty, zvané machina speculatrix. Pro zajímavost, tyto dva želvám podobné stroje se jmenovaly Elsie a Elmer.
  • 1950 – Alan Turing navrhl Turingův test, jehož prostřednictvím se mělo zjistit, jestli stroj může vykazovat inteligentní chování nerozeznatelné od člověka.
  • 1969 – robotickou technologii využila NASA při přistání Neila Armstronga na Měsíci.
  • 1977 – roboti vstoupili do širokého povědomí lidí v podobě filmových postav C-3PO a R2D2 z filmu Star Wars.
  • 2000 – uvedla Honda na trh robota ASIMO (název tvoří první písmena hesla Advanced Step in Innovative Mobility, což lze přeložit jako Pokrok v inovativní mobilitě, ale v podstatě to znamená „vylepšenou pohyblivost“). Jedná se o humanoidní stroj (připomínající člověka), který rozumí hlasovým pokynům, reaguje na okolí, a dokonce si umí „začutat“ s míčem.

Digitální stroje pro dnešní dny

Jaké je použití automatizovaných technologií ve světě softwaru dnes? (známých také pod názvem „roboty“ anglicky „bots“).

Myšlenka robotické automatizace procesů (RPA) není nová; prvního praktického využití se dočkala v bankomatech. Úplně první peněžní automat na světě byl instalován v roce 1967, ve čtvrti Enfield v severním Londýně.

Podobně jako lze používat roboty na těžkou práci ve výrobní lince, mohou zastat práci také v rámci vašich firemních či obchodních procesů. Technologie RPA se nyní dostávají do popředí a podílejí se na vzniku nové generace „kognitivních podniků“. Jsou flexibilnější, efektivnější a s mnohem vyššími schopnostmi reagovat na potřeby zákazníka.

Když zkombinujete RPA s prostředky pro zpracováním přirozeného jazyka, rozpoznáváním řeči a strojovým učením, pak úkoly, které obvykle plní člověk, mohou automaticky provádět stroje.

Nejde však o to, že člověka vyjmeme z rovnice – ve skutečnosti je to naopak.

Kognitivní proces umožňuje vznik integrované pracovní síly, kdy roboty spolupracují s lidmi. Softwarem řízený stroj si vybírá ke zpracování jednodušší úkoly, a lidé se tak mohou soustředit na složitější, strategické interakce s vyšší přidanou hodnotou.

Chatboty ve službách pro zákazníky (customer services) a automatizovaný fakturační proces jsou pouze začátek. Se zvyšujícím se výkonem výpočetní techniky (spolu se složitostí algoritmů, které roboty tvoří) se laťka mezi lidskými a strojními schopnostmi pouze posune výš. Širší využití RPA rozproudí tempo, kterého kognitivní automatizace zatím drží. S tím, jak budeme v procesech stále více využívat automatizované činnosti, dočkáme se brzy dalšího vývoje směrem k ještě rozvinutějším komplementárním kognitivním technologiím.

Od okamžiku, kdy William Gray Walter sestrojil své první autonomní roboty machina speculatrix, jsme ušli dlouhou cestu, ale s integrovanou pracovní silou na postupu, můžete mít ve svém týmu pár robotů navíc velmi brzy.

|O společnosti Ricoh|

Ricoh podporuje digitální pracoviště pomocí inovativních technologií a služeb, které umožňují chytřejší práci odkudkoliv.

Se znalostmi a organizačními schopnostmi získanými během své 85leté historie je Ricoh předním poskytovatelem digitálních služeb, správy informací a tiskových a zobrazovacích řešení navržených pro podporu digitální transformace a optimalizaci výkonnosti firem.

Společnost Ricoh Group se sídlem v Tokiu má pobočky po celém světě a její produkty a služby jsou nyní k dispozici zákazníkům v přibližně 200 zemích a regionech. Ve fiskálním roce končícím březnem 2022 měla skupina Ricoh celosvětové tržby ve výši 1 758 miliard jenů (cca 14,5 miliard USD).

Pro další informace navštivte www.ricoh.cz.

© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Všechna práva vyhrazena. Jakékoliv uváděné názvy produktů jsou registrovanými ochrannými známkami příslušných společností.

Kontakt pro média:

RICOH Czech Republic s.r.o.

E-mail: marcom@ricoh.cz 

Mobile: +420 702 245 128