benefits of automating your accounts payable

6 výhod automatizace zpracování faktur

image

„Náklady na ruční zpracování faktury jsou 250 Kč. Díky automatizaci se náklady snižují na méně něž 100 Kč.“

Mnoho oddělení zabývajících se fakturací stále spoléhá na zastaralé ruční procesy, které bývají chaotické a časově náročné. Tento přístup často vede k prodlením, vynecháním plateb nebo k chybám při zpracování. To může mít pro firmu neblahé důsledky, poškodit vztahy se zákazníky a ovlivnit celkový výsledek hospodaření.   
 
Automatizace zpracování faktur je pro finanční oddělení nezbytným krokem. Společnosti, které k této oblasti přistoupí komplexně, zlepší svou finanční efektivitu a peněžní toky.

#1 Úspory času a peněz

Pro týmy zpracovávající faktury čas znamená peníze. Ruční vyplňování výdajových výkazů, zpracovávání faktur a vytváření výkazů zisků a ztrát je pracné a může vést k prodlením v platbách a pokutám poškozujícím úvěrový rating. Dalším problematickým místem je čas strávený hledáním fyzických kopií faktur nebo sledováním aktuálního postupu jejich zpracování. 
 
Automatizace omezuje drahé a časově náročné ruční procesy tím, že směruje faktury do zabezpečeného elektronického úložiště. Faktury všech možných formátů jsou automaticky zachycovány, uloženy do centralizovaného úložiště s možností vyhledávání a následně jsou dle předem naprogramovaných pracovních postupů předány příslušným kontaktním osobám se schvalovací pravomocí. Díky zefektivnění rutinních úkolů se může váš ekonomický tým věnovat strategičtější práci a spolupracovat s obchodními vedoucími na zlepšení celkové výkonnosti společnosti.

#2 Posílení vztahů se zákazníky

Rychlost, přesnost a spolehlivost vašeho týmu zpracovávajícího placení závazků rozhoduje o kvalitě vašich vztahů s dodavateli. Zmeškané nebo pozdní platby, chyby ve fakturách, duplicitní faktury, podvody s fakturami nebo jiné problémy v procesu zpracování plateb dodavatelům mohou poškodit vaše vztahy se stávajícími dodavateli i vaši pověst jako spolehlivého zákazníka obecně. 
 
Automatizace zpracování faktur výrazně zkracuje platební cykly. Díky tomu se dostanete do mnohem lepší vyjednávací pozice při diskusích o slevách nebo lepších platebních podmínkách. Když budou mít dodavatelé jistotu, že vás nebudou muset upomínat kvůli pozdním platbám nebo chybám ve fakturaci, získáte si jejich loajalitu a vytvoříte příležitosti k dalšímu rozvoji profitabilních vztahů s nimi.

#3 Lepší přesnost

Chyby při zpracování faktur jsou drahé a jejich náprava bývá časově náročná. Ruční zadávání údajů z faktury a předávání tištěných kopií faktur mezi týmy často vede k nepřesnostem, prodlevám v reakcích a netransparentnosti. Bez jasného a přesného přehledu se stává, že některé faktury zůstanou nezpracované, dojde ke zmeškání platby, jejímu duplicitnímu odeslání či nesprávnému zpracování.
 
Proces automatizace zpracování faktur se stará o ověření a upozorní vás na všechny nesrovnalosti, například v podobě duplicitních nebo neoprávněných faktur. Díky tomu budete moctodhalit a napravit problémy dřív, než se ještě zhorší.Centralizované úložiště s možností vyhledávání a přehled o kompletní auditní stopě umožňují vašemu týmu rychle ověřit, kdy byla faktura přijata, v jaké fázi procesu se nachází a kdo k ní přistoupil jako poslední. Tím se výrazně zkracuje časovou náročnost auditů aeliminuje většinu dotazů ze strany zaměstnanců, finančního oddělení a dodavatelů, protože všichni mají samoobslužný přístup k faktuře a ověření stavu jejího zaplacení.

#4 Řízení peněžních toků

V oblasti řízení peněžních toků je naprosto nezbytné mít přehled o tom, jak a kde vynakládáte peníze. Pokud nebudete mít o všem dobrý přehled, výdaje mohou růst, aniž byste si toho povšimli. Vztahy s některými dodavateli pak mohou časem přestat být ziskové bez vašeho vědomí.
 
Automatizace vám umožňuje velmi podrobně prověřovat všechny výdaje. Díky tomu pak můžete sledovat výkonnost dodavatelů a kontrolovat tvrzení dodavatelů ohledně rychlosti návratnosti investic (ROI). Efektivní a transparentní proces sledování peněžních toků vám pomáhá lépe obsluhovat dodavatele. Těm totiž poskytnete přístup na samoobslužný portál, kde si budou moct prohlédnout vlastní faktury, stav jejich zaplacení a další klíčové informace.

#5 Lepší soulad s předpisy a dodržování nařízení

Pro většinu týmů zpracovávajících faktury je naprosto stěžejní mít možnost sledovat všechny obchodní transakce bez jakýchkoli nejasností a zajistit bezpečnost důvěrných informací. Dodržování takového procesu při využívání tištěných materiálů je obtížnější. Zároveň se tím ohrožuje bezpečnost potenciálně citlivých údajů.
 
Automatizacezajišťuje úplnou a řádnou dokumentaci všech obchodních transakcí. Díky tomu můžete při vykazování využít jasnou auditní stopu. Správci daně nebo externím auditorům lze během několika sekund zaslat nejen zaúčtované záznamy z kontrolovaného období, ale také e-mailovou korespondenci, dopisy nebo smlouvy, které s těmito záznamy souvisí.
 
Data před neoprávněným přístupem a manipulací chrání zabezpečovací systém využívající úrovně oprávnění uživatelů. Díky několika vrstvám šifrování pak máte jistotu, že všechny údaje zůstanou správné a důvěrné. Každá změna legislativy automaticky vede k aktualizaci softwaru cloudové služby, takže můžete zůstat v klidu.

#6 Snadná implementace. Rychlé zhodnocení.

Takováto transformace vám může připadat jako velká překážka. Automatizace procesů pro zpracování faktur je však mnohem jednodušší, než si možná myslíte. V současnosti existuje celá řada automatizovaných řešení pro zpracování faktur určených pro podniky střední velikosti, která lze nasadit v řádu týdnů. Díky předběžné konfiguraci a přizpůsobení vašemu podnikání je možné tato řešení bez problémů integrovat do stávajících systémů. Tato řešení pak lze používat i bez hlubší odbornosti.

Let’s connect

Talk to a Ricoh expert

Transform your workplace with Ricoh’s Managed Print and Automation Services. 

Boost efficiency, reduce costs, and accelerate your journey towards digital transformation. 

Contact us